Люди

Victoria Mogâldea: Realizările mele deocamdată sunt modeste pentru Franţa, dar grandioase pentru mine

Максим Дубаренко: Теннисисты и корт во всех странах одинаковые

Mai puţin visătoare, decât o realistă în tot sensul cuvântului, Victoriei îi reuşeşte să cucerească domeniul arhitecturii. "Participă şi câştigă" îi poate fi deviza în viaţă! Pentru că a ajuns să facă parte dintr-o echipă care concepe un întreg cartier din Franţa sau să lanseze proiectul unui pod din Iran.

Sunt de 8 ani în Franţa. Am mers acolo să îmi fac studiile. Am fost activă în cadrul Alianţei Franceze din Chişinău şi am fost acceptată, din prima tură la Ecole d’architecture Paris Val de Seine. Am învăţat 5 ani la această şcoală superioară de arhitectură, unde mi-am susţinut diploma în 2011. Între timp,  mi-am făcut studiile şi la o şcoală de design interior. Am ales să fiu studentă la secţia cu frecvenţă redusă , iar în vara anului 2011 am obţinut şi diploma de designer. Acum lucrez într-un birou de arhitecţi şi mai fac masterul de Inginer (Ingénieur Génie Civil) la CNAM la Paris (Centre National des Arts et Métiers de Paris). Deci, curând voi mai avea de susţinut încă o teză.

Visele mele sunt foarte vizibile şi palpabile. Eu nu cred în ele, ci în realizarea lor. Curând vreau să-mi lansez biroul meu de arhitectură, care se va numi "VM Architecture".

Am fost mereu pasionată de desen. De mică am observat că am spiritul artistic destul de dezvoltat. Plus la aceasta, eram frapată atunci când tatăl meu (inginer de profesie) îmi arăta cu mândrie casele pe care le-a construit în Chişinău. Vreau să cred că acesta e unul din motivele pentru care am ales arhitectura.

 Această profesie lansează oameni cu caracter open mind, deoarece arhitectura include un set de discipline bogate, deci este arta în sine: desene, opere, sculpturi, literatură, inginerie, filosofie, tehnică  etc. Este un loc de muncă care apelează simultan la partea dreaptă (creativ, intuitiv) şi la partea stânga (logic, raţional) a creierului, deci o fuziune  completă! Fiind o persoană, care întotdeauna tinde spre "ideal", aceasta profesie îmi permite să mă perfecţionez şi să descopăr în fiecare zi ceva nou.

Realizările mele de până acum sunt modeste pentru Franţa, dar grandioase pentru mine. Pot spune ferm însă că nu mă voi lăsa niciodată de arhitectură. Ba din contra, ea mă motivază să creez şi să aduc ceva nou şi proaspăt. Printre proiectele realizate de mine, în comun cu "GEOFFROY et ZONCA Architectes", se regăsesc : şcoală de muzică, sală de festivităţi. Împreună cu "FREMIOT Architect" am lucrat la  amenajarea unui depozit ca uzaj de birouri. Au mai fost proiecte comune ce "VMArchitecture": (oraş în suburbia Parisului), amenajarea birourilor etajul directiei a " Amundi Asset Management "

Biroul Preşedintelui " Amundi Asset Management " şi biroul directorului general , hol, săli de aşteptare…

Între aceste experienţe franceze, am avut ocazia să particip la un concurs internaţional de Pod în Iran (oraşul Babolsar). Am câştigat locul 2 din 25 concurenţi din 25 de ţări ale lumii. Participarea la acest concurs a fost posibilă prin intermediul unui coleg inginer iranian, care într-o zi mi-a propus să candidez pentru acesta. Am pregătit şi trimis portofoliul cu lucrări şi mi-am aşteptat norocul. Au fost aleşi 25 de participanţi din diferite ţări ca : Rusia, Belgia, China, Afganistan, Iran şi altele, printre care mi-am găsit şi numele meu.

Eram vădit emoţionată şi bucuroasă că am primit această şansă pentru participare la un astfel de concurs. Ca inspiratie pentru desige-nul podului a fost chiar Turnul Eiffel şi forma unei bărci. Acest loc trebuie să fie un simbol al oraşului, unde turiştii să vină în vizită şi să urce la o înălţime de 50m pentru a profita de o vedere panoramică a oraşului şi a mării. Plus la aceasta forma unei bărci am utilizat-o pentru a reaminti că e situat în faţa mării şi are rol de tranziţie între oraş şi marea Caspiană.

Am participat la amenajarea unui cartier Champigny sur Marne (oraş în suburbia Parisului). A fost foarte interesantă participarea la proces printre arhitecţii primăriei. Planificarea, cu caracterul său multidisciplinar, implică multe ocupaţii din domeniul de studiu, astfe sunt implicaţi: arhitecţi, ingineri, economişti, jurişti, sociolog, geografi şi chiar arheologi, istorici, ecologişti, psihologi sau antropologi. Colaborarea la acest proiect mi-a permis să cunosc mai mulţi oameni şi să particip la crearea acestui proiect. Am ţinut cont de analizele fiecărei disciplini pentru a ajunge la realizarea acestui nou cartier.

Un arhitector bun trebuie să posede un spirit creativ şi inventiv. Nu este suficient să fie bun la matematică, ci este nevoie de calificare ca şi desenator şi designer. E foarte important ca acesta să fie tare în desen şi în exprmarea ideilor sale. Trebuie sa fie riguros, perseverent, curios şi mereu informat.

Rolul unui planificator este de a anticipa nevoile populaţiei, în scopul de a asigura o dezvoltare urbană eficientă pe plan socio-economic şi durabil pentru mediul înconjurător. Suntem răspunzători de spaţii publice, parcuri, apă potabilă, canalizare, iluminat public, electricitate, gaz, reţele de comunicaţ

Obiectivul nostru ca planificatori a fost de a oferi o lizibilitate oraşului şi a teritoriului. Activitatea noastră a fost bazată pe concentrarea asupra amenajării de spaţii publice şi private, organizarea de construcţii şi activităţi economice, distribuţia de echipamente, organizarea oraşului de reţele care-l compun şi altele. Planificatorul are un rol de făuritor, ceea ce e impresionant. Experienţa aceasta mi-a oferit lecţii noi în sfera urbanismului şi ecologiei.

Nu pot afirma că aş putea să mă întorc definitiv în Moldova. Asta nu înseamnă că nu vrea să lansez proiecte şi în ţara mea, să particip la restructurarea Chişinăului sau poate chiar să creez un nou cartier ecologic în suburbia capitalei. Sunt multe de schimbat în acest oraş, dar sunt şi multe clădiri, care trebuiesc păstrate sau renovate. Fiecare oraş are istoria sa şi ea trebuie tratată la cel mai înalt nivel.

Clădirea are un limbaj al său, în caz că acesta este ascuns, rămâne fără valoare.Primul pas ca Chişinăul să devină un oraş frumos este să fie scoase panourile publicitare. Unica ieşire din situaţie ar putea fi atunci când vor fi instalate doar în unele puncte strategice ale oraşului, pentru ca să nu ascundă arhitectura, ci să ofere senzaţie de saturaţie.

Chişinăului i se potriveşte un aer vechi, dar nu îi va strica şi unul modern. Fecare loc necesită o analiză profundă. Vechiul ar trebui renovat, iar modernul construit. Aparent- simplu, dar e complicat după cum vedem la ora actuală. Mi-aş doris să văd circul vizitat din nou. Blocurile locative construite în perioada sovietică ar fi bine să fie renovate, căci nefiind o arhitectură sofisticată, ea face parte din istoria noastră.

Noul trebuie adus în unele puncte strategice ale oraşului. Ar fi bie să se implementeze legi, care să fie respectate de către orice arhitect sau constructor. O spun pentru că am observat că fiecare construieşte cum doreşte. Astfel arhitectura capitalei este haotică şi fără niciun sens.

Am observat că în Modova există tendinţa de a construi case, restaurante şi discoteci. Deci, generaţiilor care vin le oferim doar loc de trai şi distracţii. Aceasta are un impact foarte mare din punct de vedere sociologic şi vom suporta daunele mai târziu. Chişinăul are nevoiede de noi echipamente publice culturale (cu diferite ateliere de creaţie).

Un must have al capitalei e restructurarea ecologică ! Totul trebuie să fie ajustat la noile tehnologii şi materiale de construcţie, care permit, spre exemplu, economisirea energiei electrice. E nevoie ca cetăţenii să contribuie la o arhitectură durabilă, care respectă mediul înconjurător.

Acum lucrez la un proiect cu birouri şi o sală de spectacol din Paris. Este un ceva complex din punct de vedere a ingineriei, căci creăm o sală de spectacol sub curtea unor clădiri. Este o msiune foarte minuţioasă, fiindcă trebuie să fim atenţi ca să nu aducem daune caselor vecine. Ceea ce e interesant în meseria de arhitect sunt proiectele realizate. Ingineria şi noile tehnologii permit crearea clădirilor complexe şi săvârşirea ideilor originale.

Cristina Evtodii

allfun

Еще Люди