Люди

Cristian Saulea: Este imposibil să faci dintr-o "buturugă" un lider, chiar şi atunci când are o valiză de bani!

Cristian Saulea: Este imposibil să faci dintr-o "buturugă" un lider, chiar şi atunci când are o valiză de bani!

Domeniul comunicării începe să devină unul de top şi în ţara noastră. Tot mai multe companii înţeleg importanţa unor strategii de PR pentru a-şi menţine reputaţia la un nivel competitiv pe piaţă. Şi totuşi, care este diferenţa dintre relaţii publice şi publicitate, care este rolul specialiştilor în crearea imaginii unui produs ori persoane, sunt oare PR-iştii "arhitecţii" unui brand sau doar execută comenzi pentru a "spăla" de păcate companiile sau oamenii pe care îi promovează? Despre toate acestea ne spune Cristian Saulea, licenţiat în comunicare la Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării a USM şi la Institutul de Ştiinţe Informaţionale şi Comunicare din Bordeaux, specialist în comunicare şi PR.

Publicitatea, PR-ul şi marketing-ul sunt din aceeaşi familie. Nu voi face teorie, am fost repetent la teorie la facultate. Pentru mine contează ca oamenii să îşi facă jobul, ori în publicitate, ori ca PR-ist, ori în marketing. Nu îmi plac regulile, sunt făcute ca să fie încălcate. Avem o ţară plină de teoreticieni şi atât de puţini practicieni. E o mare diferenţă între un referat scris pe nota 10 şi o campanie reuşită. La noi, de exemplu, de la o vreme orice se cataloghează ca PR, a devenit un fel de paranoie. Să ştii că îmi pare foarte rău că în Republica Moldova definiţia "relaţiilor publice" a fost redusă până la absurd.

Nu trebuie să ne ascundem după deget, încă mai avem mult de muncit ca să avem o şcoală puternică în domeniul comunicării, în situaţia în care nici studenţii nu îşi prea dau interesul.  "Boala" multor specialişti care au studiat ştiinţele comunicării este excesul de teorie şi foarte puţine abilităţi practice. Paradoxul este că această profesie este foarte solicitată în Republica Moldova. Cultură generală, cărţi citite, o română pe măsura cerinţelor, nişte engleză, rusă, franceză, abilităţi de comunicare, cam asta ar trebui să fie în capul unui specialist în comunicare. Eu nu cred în mitul "nu este de lucru", dacă eşti un bun profesionist sau măcar ai un potenţial de creştere, angajatorii o să se dea în vânt după tine. Există multe locuri de muncă în acest domeniu, aşa că lăsaţi ofticările şi bocitul, la carte şi la lucru.

E interesant să vorbeşti cu colegii din comercial, politic sau ONG-uri despre acelaşi eveniment, pentru că fiecare priveşte lucrurile din perspectiva mediului în care lucrează. Practic, facem uz de aceleaşi instrumente, doar că intensitatea vieţii profesionale şi resursele financiare disponibile fac diferenţa. Sunt cazuri când nici banii nu mai ajută. Avem o ţară de specialişti, fiecare se pricepe la toate, dar mai ales la promovare. E greu să convingi un om care are impresia că ştie totul, de obicei clienţii vor rezultate imediate, ceea ce nu întotdeauna este posibil. Acum însă e mai bine, businessmanii din Moldova au început să înţeleagă că PR-ul este un colac de salvare în situaţiile de criză.

În domeniul politic orice pas trebuie gândit minuţios, cu precizie chirurgicală, pentru că fiecare greşeală se va răsfrînge asupra scorului electoral. Dacă în domeniul comercial poţi apela la indicatorii de vânzări şi ai cel mai des contact direct cu utilizatorul final, atunci în politic lucrurile sunt mai complicate.

Nu lucra niciodată pentru cineva care te plăteşte doar ca să îţi spună ce să faci! Eu am avut aşa experienţă profesională, asta generează complexe şi stagnare. Trebuie să lucrezi doar acolo unde ai posibilitatea să creşti, să înveţi de la alţii. Dar, spre deosebire de cum era cu patru ani în urmă, lucrurile s-au mai dezgheţat şi sper că această evoluţie a domeniului în care lucrez va continua.

Un produs nou trebuie să apară în urma unei cereri de piaţă, fie că este vorba de un partid sau nişte bomboane. Primul pas este cel mai important în consolidarea poziţiei pe piaţă, iată de ce trebuie să vii cu lecţia făcută de acasă. Să-i spui consumatorului ce vrea el să audă şi să-i dai ceea ce vrea el. Eu cred că sunt 2 opţiuni atunci când începi să construieşti o reputaţie: sau cizelezi produsul ce urmează a fi promovat, prin evidenţierea avantajelor lui, fie începi totul de la zero.

Menţinerea reputaţiei este o ecuaţie cu multe variabile. Până la urmă nu contează ce metodă de rezolvare utilizezi, contează rezultatul să fie unul corect. Politica este un domeniu care se "up-datează" permanent. Un partid trebuie să fie mereu în pas cu agenda publică, prin activităţile zilnice să menţină nivelul de încredere al alegătorilor. Ştii ce face diferenţa între un lider politic şi un politician de duzină? Capacitatea de a trage beneficii din orice apariţie publică, fie că evenimentul este gândit de o echipă de imagine, or este un eveniment la care este doar invitat.

Sunt multe instrumente de promovare care nu au impact major asupra imaginii, dar sporesc efectul prezenţei.

Nu cred în faptul că relaţiile dintre jurnalişti şi comunicatori sunt mereu la cuţite. Eu am foarte mulţi prieteni jurnalişti, cu mulţi dintre ei mă cunosc de pe băncile facultăţii. Pentru mine este foarte importantă relaţia umană pe care o avem, pentru că după serviciu există şi altă viaţă! Nu neg că uneori beneficiem de prieteniile noastre, atît eu, cît şi ei.  

PR-ul negru este un domeniu delicat. În Republica Moldova el a substituit o bună parte din conţinutul unor instituţii de presă. Însă fenomenul propriu-zis la care te referi tu, este încă în curs de dezvoltare. Ştirile negative, fără conţinut şi fără mesaj, au impact foarte mare asupra cititorului, dar el asta vrea, el asta citeşte! Rolul presei nu trebuie să fie doar unul informativ, jurnaliştii nu trebuie să uite că au şi un rol educativ! Uite, dacă în presă apar două ştiri, una e despre un act de corupţie, iar alta despre inaugurarea unui spital, cum crezi, care ştire va aduna cele mai multe vizualizări?

Pot să îţi spun că uneori jurnaliştii sar la cuţite nu la comandă politică şi nu din reavoinţă, mulţi au început s-o facă din acest negativism un mod de lucru, poate chiar şi de viaţă.

Din păcate, asta e realitatea.

allfun

Еще Люди