Люди

Eliza Fratea: Inimioara bate tare pentru brandurile autohtone

Moda din ţara noastră a trecut prin multe schimbări frumoase. Tot mai mulţi creatori şi branduri se lansează în acest domeniu, iar alegerea este una impresionantă. Chiar dacă suntem la început de drum, industria uşoara autohtona are conturat un viitor frumos. Acest lucru îl confirmă şi Eliza Fratea, Director Executiv al Asociaţiei Patronale din Industria Uşoară (APIUS), care ne-a oferit un interviu despre cum au evoluat lucrurile în moda din Republica Moldova pe parcursul ultimilor ani.

Eliza, de ceva timp te „învârţi” în industria uşoară din ţara noastră. Cum stau lucrurile în acest domeniu?

Industria uşoară din RM nu este atât de  uşoară, după cum pare. Este o industrie importantă, cu peste 20.000 de persoane, majoritatea femei, dintre care 90% sunt din mediul rural, fiind una dintre primele trei industrii selectate pentru asistenţă în cadrul proiectului USAID/CEED II în Moldova, datorită potenţialului său ridicat de creştere. Cu toate acestea, pentru ca industria să-şi atingă potențialul maxim, aceasta trebuie să fie capabilă să mențină abilitățile/talentele în Moldova, prin ridicarea nivelului de salarizare. În prezent, industria se confruntă cu un deficit al forţei de muncă, neavând suficienţi muncitori pentru a-şi suplini locurile de muncă vacante de croitorese. Este dificil să păstrezi muncitorii în Moldova, deoarece salariile pentru profesiile de calificare redusă aici sunt foarte joase. În acest sens, o să  accentuez o nuanță foarte  importantă pentru sector - un număr foarte mare  din întreprinderile  noastre prestează  servicii de cusut pentru clienţii străini  cu valoare adăugată foarte joasă, lucrând pentru alte branduri, nu pentru un brand propriu. Respectiv, de aici şi salariile mici. În acest sens, cu suportul proiectului american USAID CEED II  am încurajat întreprinderile din Moldova să confecţioneze produse proprii, sub propriul brand, aceasta fiind o cale de dezvoltare sustenabilă şi competitivă . Anume prin acest mod, se poate de asigurat o valoare adăugată mult mai înaltă pentru întreprinderi, asta însemnînd nemijlocit  şi profituri mai înalte!

Unul dintre cele mai răsunătoare proiecte este „Din Inimă”. Ce nu ştiu încă oamenii despre el?

Ohh, da! Inimioara bate tare pentru brandurile autohtone! Ne bucură faptul că producătorul autohton se face auzit și cunoscut tot mai mult  datorită proiectului „Din inimă”. Întreaga industrie a crescut considerabil datorită brandurilor autohtone. Proiectul  „Dn inimă” este, probabil, cel mai răsunător proiect, de rezonanţă naţională şi cu cel mai mare impact asupra consumatorului local. Producatorii autohtonii au arătat încă o dată că la baza oricărui succes stă puterea de a fi creativi, inventivi, cu accent pe calitate și stil!

Ne bucură faptul, că am reuşit să trasformăm percepţia consumatorului moldovean, care înțelege deja că tot ce e facut acasa, e făcut Din inimă!

Ce misiune ai în cadrul APIUS?

În cadrul APIUS (Asociaţia Patronală din Industria Uşoară) activez în calitate de Director Executiv. APIUS este unica organizaţie recunoscută din Republica Moldova, care reprezintă comunitatea oamenilor de afaceri din sectorul IU. Menirea Asociaţiei este de a consolida toate întreprinderile din industria  uşoară şi de a uni eforturile pentru a proteja interesele sectorului precum  și de a contribui la promovarea eficientă a politicilor de dezvoltare. APIUS este reprezentantul în faţa partenerilor de dialog – Guvern, Sindicate, cu putere de a influenţa  reglementările la nivel macroeconomic în favoarea producătorului autohton.

Cum a evoluat moda din ţara noastră de la primul eveniment „Din Inimă”?

Dacă la cea de a 7 ediţie, din această primăvară, am ajuns la 35 de branduri participante, pot să afirm cu mândrie că avem  cu ce!!!  Povestea inimioarei noastre, a inceput a bate undeva prin 2012, când a fost organizat un mic fashion show cu vreo 5-7 branduri, în incinta casei Ambasadorului SUA în RM, dl. William Moser şi a soţiei acestuia, dna Marie Moser. După acest start- up din 2012, euforia fashion show-urilor crește de la un an la altul, devenind o platformă de afirmare pentru noii designeri, noile talente, noile colecţii!

Sîntem bucuroşi că munca, depusă de-a lungul timpului, a făcut  din acest fashion show un proiect de rezonanţă naţională!

Ce a adus cu sine colaborarea cu USAID?

Datorită conlucrării cu proiectul USAID, industria uşoară din RM a atins noi orizonturi și succese, viziuni noi și formare de strategii!

Prin oferirea serviciilor de consultanță în cadrul acestui proiect, s-a efectuat  consolidarea capacităţilor Asociaţiei; dezvoltarea abilităţilor antreprenoriale ale membrilor APIUS; s-a oferit consultanţă în domeniile marketingului, producerii, brandingului, dezvoltării produsului şi fashion- managementului.

Proiectul „Din inima” a fost crescut şi consolidat datorită proiectului USAID! Prin eforturi comune, contribuim la dezvoltarea imaginii brandului  „Din inima” ( campanii bi anuale de promovare, organizarea fashion show-urilor, consolidarea platformelor comerciale „Din inimă”, look book-uri, etc). USAID a pus bazele  unei noi etape strategice  în dezvoltarea sectorului textil din RM.  Sunt absolut convinsă că împreună vom reuşi să facem cunoscute brandurile moldoveneşti  de calitate nu doar în Moldovioara noastră mică, dar şi peste hotarele ei!

Cum a fost evenimentul  „Din Inimă” din acest an?

Cred că evenimentul din acest an a fost cel mai deosebit dintre toate! Apogeul modei din Moldova de până acum! Am organizat pentru prima dată cele mai „Inimoase” fashion days ! Dat fiind faptul, că în ambele zile sala a fost arhiplină, ne face să credem că interesul asupra creatorilor de frumos din lumea fashion-ului autohton  este în plină ascensiune.

Au participat în jur de 35 de branduri autohtone, printe care si mulţi designeri  tineri!

Ce preconizaţi pentru evenimentul din toamna 2015?

Vom merge, probabil, tot pe acest format sau, de ce nu, nişte Fashion Days Autohtone?!

Motivul de a extinde evenimentul stă la baza impactului  pozitiv asupra comunității, creşterea popularităţii brandurilor participante,  precum şi creşterea tot mai mare a încrederii consumatorului local în calitatea produselor autohtone!

Ca o adresare către consumatorul local:
Fiecare leu pe care îl plătiți pentru un produs moldovenesc, contribuie la creșterea bugetului  țării noastre: locuri de muncă cu salarii mai mari, burse, pensii și indemnizații la timp!

Jurnalist: Iuliana Mămăligă
Foto: Arhiva personală

allfun

Еще Люди