Люди

Andrei Cibotaru: Viaţa noastră e prea scurtă să bem vinuri ieftine

Vinul a fost una dintre cărţile de vizită ale ţării noastre. Ne mândrim cu licoarea bahică deja de sute de ani, iar aceasta a devenit o tradiţie bine conturată în cultura şi ospitalitatea moldovenilor. Cu ascensiuni şi căderi, industria vinurilor autohtone a mers mereu înainte.

Andrei Cibotaru este iniţiatorul unui site care promovează vinul şi consumul corect al acestuia. Lansată de curând, platforma se bucură de vizitatori dar şi de feedback-uri.

Andrei, ce te-a determinat să lansezi un site dedicat vinurilor?

Acest blog s-a născut greu, la fel cum nu uşor se drege un vin bun. La baza acestuia a stat pasiunea pentru scris şi, mai ales – pentru băut, în sensul bun al cuvântului!

Ideea a încolţit demult, dar s-a copt în urmă cu câteva luni, în timp ce eram la expoziţia „ProWein” din Dusseldorf. Am întâlnit acolo zeci de jurnalişti şi bloggeri străini, specializaţi pe vin, care mă întrebau dacă în Moldova sunt scriitori în ale vinurilor. „Nu prea”, le-am răspuns eu şi... am lansat www.finewine.md. În plus, un blog de vin este întotdeauna un „motiv oficial” pentru o nouă degustaţie! Trebuie să ne învăţăm să bem puţin, dar bun. Cu bunul parcă ne obişnuim.

Ce subiecte postezi pe site?

Tot ce e legat de vinurile bune. De la tirbuşon, până la pahar şi, evident, despre ceea ce se toarnă în pahar. Scriu despre vinuri noi, despre cele maturate, despre arome şi impresii. Şi e molipsitor. Când toţi caută anumite buchete în vinuri, eu miros deja flori şi mă gândesc cam ce vin ar fi în petalele lor: Sauvignon, Chardonnay?! E riscul meseriei.

Care este vinul preferat?

Vinul preferat e... cel pe care încă nu l-am încercat! Există printre amatorii de vin o axiomă: cu cât mai multe ştii, cu atât mai puţine ştii. Înainte era foarte simplu pentru mine, vinul era alb sau roşu. Or, acum deja mă „chinui” cu anul, roada, producătorul, zona, etc-etc. Vinul preferat depinde de timpul de afară, de companie, de mâncare, de dispoziţie... dar, mai ales, de banii din buzunar.

Cum promovezi prin intermediul platformei cultura vinului?

Degust şi povestesc altora, fără pretenţii de connoisseure. Dacă măcar unul din miile de cititori  s-a molipsit, înseamnă cu misiunea e îndeplinită! Şi mă bucur sincer să ştiu că anumiţi „elevi” de-ai mei, deja mă întrec în cunoştinţe despre vin.  

Ce acţiuni de promovare a vinului avem în RM?

Cea mai mare acţiune de promovare a vinurilor moldoveneşti a fost începută în 2006 de către medicul sanitar rus, Onişcenco. Îi mulţumim că ne-a deschis ochii şi astăzi vinurile noastre sunt cunoscute nu doar în CSI.

Care este situaţia vinurilor în ţară, după embargoul impus de Rusia?

Situaţia vinurilor e bună, foarte bună. A vinificatorilor, însă, nu prea. Au fost embargouri, sunt stocuri mari de vin, fluctuaţiile valutare au provocat pierderi. Dar, viţa de vie a cunoscut pe aceaste meleaguri întotdeauna vremuri grele. Ba, le-a dat foc Burebista, ba – turcii au încercat să le stârpească; ba Gorbaciov le-a defrişat. Vinurile însă au rămas. Şi vor rezista şi de această dată. Nu în zadar sloganul ţării este: Vinurile Moldovei – o legendă vie!

Cum îţi pare politica de preţuri aplicată la produsele vinicole?

Desigur, în calitate de consumator aş vrea preţuri mai mici. Pe de altă parte, înţeleg că la un vin se lucrează cel puţin un an. Şi asta dacă nu luăm în calcul săditul viei, doar perioada – de la rod până la turnare în butoi. Mă bucură, însă, că e tot mai multă concurenţă şi asta inevitabil va împinge preţurile în jos. Haideţi să nu vorbim prea mult de preţuri.Viaţa noastră e prea scurtă să bem vinuri ieftine!

Jurnalist: Iuliana Mămăligă
Foto: Arhiva personală

allfun

Еще Люди