Люди

Natalia Curnic: Astăzi pot confirma că în istoria turismului moldovenesc a început o nouă etapă

Domeniul turismului din ţara noastră a făcut salturi uriaşe. Dacă în 2013 Lonely Planet spunea că Moldova este cea mai neexploatată ţară din Europa, în 2015 am urcat 28 de poziţii la categoria securitate şi primire, clasament realizat de Adventure Travel Association. O mare parte din acest progres aparţine şi celor de la proiectul USAID CEED II, care au investit în numele turismului autohton. Mai multe însă aflăm de la Natalia Curnic, manager industria turismului, USAID CEED II.

Acum 3 ani, pe lângă industria vinicolă, industria uşoară, IT şi mobilieră, în programul de activitate al proiectului USAID CEED II a fost inclusă şi industria turismului, ca fiind una cu un potenţial major de dezvoltare. La acel moment, puţină lume înţelegea ce reprezintă în sine acest sector şi de ce este atât de important nu doar din punct de vedere economic pentru Moldova, dar şi de ce a meritat atenţia şi suportul nostru pentru a fi revigorată şi privită cu alţi ochi. Pe parcursul acestei perioade am pus accentul pe îmbunătăţirea percepţiei la potenţialii vizitatori, definirea avantajelor competitive, cât şi o promovare intensă la diferite nivele.

Astăzi pot să confirm că în istoria turismului moldovenesc a început o nouă etapă în care atât Guvernul cât şi sectorul privat lucrează în comun pentru a creşte numărul turiştilor ce ne vizitează ţara, având o viziune şi o poziţionare bine definită. Pe de altă parte, Moldova devine din ce în ce mai cunoscută peste hotare ca o destinaţie turistică autentică ce merită a fi vizitată. Cu suportul proiectului am organizat tururi de familiarizare pentru cei peste 40 jurnalişti şi bloggeri din pieţele ţintă, care au rezultat în peste 80 articole apărute în presa scrisă şi online. Am participat la peste 15 expoziţii internaţionale de specialitate la care s-a prezentat oferta turistică, formată din turism vinicol, gastronomic, cultural, rural şi aventură. Am elaborat prima şi cea mai complexă platformă informaţională ce prezintă Moldova ca destinaţie turistică www.moldovaholiday.travel, care astăzi oferă informaţie detaliată în 5 limbi ( ENG, RO, RU, FR şi GR).

Pentru a face Moldova mai accesibilă pentru cei care deja au venit, recent am lansat şi o aplicaţie mobilă, „Moldova Holiday”, care prezintă top 50 destinaţii turistice din Moldova. În 2013, Lonely Planet, a numit Moldova cea mai neexplorată destinaţie turistică din Europa. Azi, Moldova a urcat 28 de locuri la categoriile securitate şi  primire în index-ul turismului de aventură pentru anul 2015, elaborat de Adventure Travel Trade Association. Acestea fiind doar unele din rezultatele evidente pe care am reuşit să le realizăm, iar dacă ar fi să generalizez, aş spune că am pornit un val de entuziasm printre oamenii care cred în potenţialul  turistic al ţării noastre şi care doresc să se alinieze eforturilor comune de sensibilizare, val care o să-şi arate efectul în timp, acesta fiind doar începutul.

Mie nu îmi place statistica, deoarece eu sunt de părerea că mai importantă e calitatea şi nu cantitatea, iar pentru Moldova, care este o ţară mică cu oferta turistică de nişă, este important ca oamenii care ne vizitează să aiba parte de servicii calitative şi experienţe memorabile. Moldova nu este o destinaţie pentru turismul de masă şi nici o destinaţie competitivă din punct de vedere al preţului, iată de ce este important ca oferta turistică să aibă o plus valoare şi să fie propusă celor care sunt gată să trăiască o altfel de experienţă pentru preţul oferit. În cadrul proiectului, cu ajutorul experţilor internaţionali, am dezvoltat noi produse, urmând tendinţele mondiale, în care turiştii aventurieri caută nu doar să vadă dar să şi să facă unele activităţi, să trăiască emoţii inedite, să comunice cu localnicii, să înveţe cultura.

Deja astăzi Moldova este gata să ofere aceste călătorii, astfel plasându-se în topul ţărilor ce oferă experienţe unice, pe lângă destinaţiile tradiţionale cum ar fi vinăriile, muzeele, mănăstirile etc.

Dacă ar fi să revenim la statistică, Moldova încă mai lucrează cu un sistem de calcul moştenit din URSS, iată de ce oficial în 2014 puţin peste 93 mii de străini au fost cazaţi în structuri de cazare oficial înregistrate (aşa numiţii turişti), acestea fiind cifrele pe care se bazează Organizaţia Mondială a Turismului (OMT), care ne-a identificat ca fiind cea mai puţin vizitată ţară din Europa. Pe de altă parte, în acelaşi an, peste 2 milioane de străini au traversat frontiera ţării. Cu eforturi comune, împreună cu Agenţia Turismului a Republicii Moldova şi OMT, am reuşit să introducem metodologia internaţională de calcul, la baza căreia vor fi luate cifrele de la poliţia de frontieră şi introdusă noţiunea de vizitator, aşa cum se practică în întreaga lume.

În noiembrie 2014, împreună cu partenerii guvernamentali şi cei din sectorul privat, am lansat noua identitate vizuală a industriei, susţinută de Programul Naţional al Industriei Turismului, formată dintr-un şir de planuri strategice pentru dezvoltarea sectorului pentru următorii ani. O parte componentă inovativă a acesteia reprezintă elaboarea unei strategii de dezvoltarea a liniei de suvenire cu noul brand turistic cu simbolul Pomul Vieţii. În scurt timp, aceasta a fost pusă în aplicare şi doar câteva luni mai târziu am lansat prima linie care constă din căni, termosuri, maiouri, genţi, magneţi, o mini colecţie de perne. Până în prezent am reuşit să elaborăm primul catalog de suvenire cu brandul turistic cu peste 100 de produse de la 15 producători autohtoni şi acesta este în permanentă diversificare. Pentru a face suvenirile cât mai accesibile pentru turişti, le-am concentrat în locaţii populare prin lansarea primeleor magazii de suvenire cu simbolul Pomului Vieţii. Suntem convinşi că am pus bazele unui proiect durabil şi acum toţi doritorii, fie străinii, diaspora sau chiar localnicii, pot găsi cadouri pe placul fiecăruia, astfel contribuind la popularizarea brandului.

Moldova astazi se poate mândri cu un vizual milenar, semnificativ din punct de vedere cultural şi emoţional. Pomul Vieţii este unul din cele mai vechi simboluri ce se regăseşte în etnografia poporului moldovenesc. Acesta a fost luat din scoarţa covoarelor tradiţionale şi interpretat într-un stil modern. Deoarece oferta turistică a  ţării este diversă, fiecare dintre ramurile pomului face o trimitere la aceasta: în vârful pomului găsim faimosul trandafir de la Moldova,  mai jos - doi bulbi care reprezintă mănăstirile seculare şi sugerează religia care este ortodoxă, urmează doua cupe de vin care fac trimitere la vinăriile cunoscute în toată lumea, apoi nişte inimi, ceea ce simbolizeaza ospitalitatea poporului moldovenesc. Mai jos, vedem floarea de busuioc - simbol al tradiţiilor şi obiceiurilor, care în cultura noastră este element protector, ultima ramură semnifică  gastronomia cu gustul natural al fructelor şi legumelor.

Prin urmare, prin orice cale pe care o alegi pentru a descoperi Moldova, fie vinul, gastronomia sau tradiţiile, ai parte de o experienţă autentică. Aşa cum orice copac are rădăcini, asa şi pomul nostru are o bază, astfel demonstrând stabilitatea, legătura dintre generaţii, pom care creşte şi dă roade. Logo-ul este susţinut şi de un slogan pe măsură - „Descoperă căile vieţii”. Iar dacă ar fi să ne uităm la vizual în ansamblu, am revedea, cu siguranţă, covorul tradiţional în care se poate regăsi fiecare dintre noi.

Acesta a fost apreciat de specialiştii din domeniul designului din întreaga lume ca fiind unul cu totul deosebit, complex şi echilibrat în acelaşi timp, un vizual care dă mari speranţe unei mici ţări, precum este Moldova. Mă simt onorată că am făcut parte din echipa ce a dat naştere acestui simbol profund şi semnificativ pentru cultura noastră şi am să depun tot efortul meu personal şi profesional pentru a-l promova şi mai departe.

Text: Iuliana Mămăligă
Foto: Arhiva personală

allfun

Еще Люди