Люди

Ala Bejenaru: Publicitatea mă inspiră frumos

Domeniul publicităţii înseamnă o doză bună de imaginaţie, creativitate şi spirit inovativ. Fiind într-o dinamică permanentă, acesta este în căutare de căi diverse şi încă neexploatate  pentru promovarea eficientă a unui produs. Acest lucru îl poate confirma şi Ala Bejenaru, o tânără căreia lumea publicităţii îi este ca o a doua casă.

Ala, de cât timp eşti în lumea publicităţii şi prin ce te inspiră aceasta?

Parcă a fost ieri... Prima tangenţă cu publicitatea a fost acum 5 ani, în primul an de masterat, când am fost angajată în cadrul unei agenţii de publicitate. Fiind proaspat licenţiată în Economie (facultatea Business şi Administrarea Afacerilor, ASEM) doream să mă încadrez cât mai repede în câmpul muncii fără a fi orientată spre un domeniu de activitate anume. A fost o decizie de moment - un răspuns afirmativ la o ofertă spontană. Am acceptat fără să mă gândesc mult. Pe atunci nici nu bănuiam pe ce „tărâm am păşit” (rostesc aceste cuvinte cu zâmbet larg şi plin de satisfacţie ). Şi cum sunt o fire responsabilă şi îmi place ca potenţialul meu să fie valorificat la maxim, unicul gând atunci era să fac faţă cerinţelor şi sarcinilor de muncă la cel mai înalt nivel.

Pot să afirm că am „gustat” câte puţin din toate mediile (TV, Internet, Radio, OOH, Presa, publicitate neconvenţională). De ce zic aşa? Pentru că la moment sunt NON TV & Digital Media Manager în cadrul agenţiei de publicitate „Target Group Worldwide” şi am tangenţa cu toate mediile, cu excepţia TV. Publicitatea mă inspiră frumos. O fac din plăcere şi cu multă seriozitate.

Cum e domeniul publicităţii în ţara noastră?

Dacă acum câţiva ani domeniul era unul mai puţin flexibil, acum putem spune că ritmul de creştere al acestuia este unul impunător, ca urmare a posibilităţii de realizare a diferitor studii de cercetare, a apariţiei diverselor instrumente şi soft-uri de măsurare a audienţei şi de monitorizare a datelor. Toate acestea au devenit premise pentru o comunicare mai transparentă, o targetare bine definită a publicului ţintă, o estimare mai sigură a rezultatelor care pot fi obţinute pe fiecare canal media, o planificare corectă a investițiilor pentru promovarea unui brand/produs și a eficienței de cost, obţinute în urma implementării strategiei media.

Urmărind cum avansează tehnologiile şi sfera inovaţiilor, consider că foarte curând vom fi inundaţi de o nouă generaţie de posibilităţi de plasare online, mult mai sofisticate şi mai captivante, care vor schimba cursul de dezvoltare a tuturor canalelor media – Internetul, preluând de la TV statutul de leader.

Mai mult ca atât, cred că generaţia noastră va fi martorul apariţiei unui nou canal media (deja acest proces a început), unde TV şi Internetul se vor integra într-o nouă sursă mult mai interesantă din punct de vedere a varietăţii formatelor şi posibilităţilor de comunicare.

Ce îi lipseşte acestuia?

De fapt, ca si orice alt domeniu, mediul publictar are mici „scăpări”. În ultima perioadă comunicarea în acest domeniu devine tot mai transparentă, dar din experienţa mea, vă pot spune că sunt clienţi care nu sunt atât de bine informaţi despre schimbările ce au loc pe piaţă, despre posibilităţile de monitorizare şi măsurare existente. Evident, pentru aceasta şi există agenţiile de publicitate şi toţi cei care activează în acest domeniu pentru a-i arăta clientului imaginea reala a pieţii, pentru a-l orienta şi a-i recomanda cum să comunice cu consumatorul, ce mix de canale media vor optimiza costurile şi vor asigura rezultatul așteptat.

Cu atât mai mult, dacă unii clienţi sunt deschişi spre inovaţii şi schimbări şi acceptă uşor recomandările propuse, alţii sunt foarte greu de convins.

Consider că lipseşte conştientizarea din partea clientului despre necesitatea implicării în activitatea de promovare a agenţiilor de publicitate, care au o viziune clară asupra lucrurilor, au în spate ani de experienţă în domeniu şi care, prin prisma relaţiilor îndelungate de colaborare cu diferiţi furnizori existenţi pe piaţă, pot să le ofere clienţilor condiţii mult mai avantajoase decât ar obţine clientul la direct.

Cum e să promovezi un brand în Moldova?

Din experienţa mea profesională pentru a promova un brand/produs este necesar să înţelegi foarte bine ce prezintă în sine acesta – conceptul şi istoria brandului, cărui public ţinta i se adresează, care e sezonalitatea lui, din ce categorie de produse face parte. Numai prin prisma acestor atribute poţi să creezi o strategie de promovare unică şi diferenţiată, să vii cu recomandări privind selecţia celor mai eficiente canale media ce vor comunica eficient mesajul publicitar consumatorilor potenţiali. Tot ce trebuie să faci, este să găseşti formula perfectă de corelare a celor mai corespunzatoare canale de comunicare pentru a obţine un rezultat eficient în condiţiile unui buget definit iniţial. A promova un brand este o artă. Dincolo de ce vedem la micile ecrane, în mediul online, presă, la radio sau pe panourile stradale stă o muncă meticuloasă, tratată cu multă scrupulozitate.

Cât de importantă este comunicarea cu clienţii şi cum faci faţă specificului fiecăruia?

Comunicarea are un rol deosebit de important în menţinerea unei relaţii fructuoase şi de lungă durată cu clienţii.

Oriunde s-ar afla un client pe scara fidelităţii – indiferent dacă e deocamdată în stadiul de client potenţial sau este un client actual – întotdeauna ţin cont de anumite principii/reguli în scopul optimizării şi asigurării unui mediu favorabil al procesului comunicaţional.

Ce evenimente avem în ţară dedicate publicităţii?

În ultimul timp, pe lângă seminarele şi cursurile de instruire generală, se organizează foarte multe training-uri şi conferinţe, unde specialiştii în marketing de rang internaţional povestesc experienţele lor celor care vor să îşi îmbogăţească cunoştinţele în domeniului marketingului şi vor să fie la curent cu tendinţele globale şi instrumentele inovatoare ale domeniului. Este vorba de evenimente precum „Marketing 360”, Adweb – conferinţa internaţională de publicitate în internet, „Rockit Digital Conferencу”.

Consider că organizarea unor asemenea evenimente este benefică pentru ambele extreme ale nucleului publicitar: clienţii devin mai informaţi privind termenii de specialitate şi varietatea posibilităţilor de comunicare, iar agenţiile de publicitate şi cei care activează în acest domeniu devin mai experimentaţi şi au posibilitatea să implementeze noi forme de plasare utilizate la nivel internaţional.

Jurnalist: Iuliana Mămăligă
Foto: Tina Purcel

allfun

Еще Люди