Люди

Radu Dumbrava, artistul care va schimba Chișinăul prin pictura urbană

Radu Dumbrava este masterand la Academia de muzică, teatru și arte plastice, facultatea de arte plastice, dar nu acesta este meritul pentru care ar trebui să-l cunoască toți locuitorii orașului Chișinău. Radu este tânărul care muncește pentru a face din capitala țării noastre un oraș mai frumos, mai colorat și mai plin de viață. Banca gigantică de lângă Teatrul de operă și balet "Maria Bieșu", peretele unui bloc imens din sectorul Botanica pictat cu fluturi și "Scara trandafirilor" sunt doar câteva dintre proiectele artistice realizate de Radu. Despre pasiunea pentru arta murală, proiectele de viitor și despre viziunea sa asupra unui Chișinău ideal, Radu Dumbrava ne-a povestit în interviul ce urmează.

Când ai înțeles că pictura murală este pasiunea ta?

Prima mea pictură murală a fost realizată la facultatea de arte plastice, când eram student în anul doi. Un profesor ne-a propus să realizăm o lucrare practică în tehnica sgraffito și să facem un fel de concurs, să vedem a cui va fi mai reușită. Acesta a fost primul meu proiect de artă murală. Astfel, îi datorez mulțumiri profesorului meu, Valeriu Jabinschi, pentru inspirație și suport constant în procesul creșterii mele profesionale.

Am conștientizat faptul că arta murală este ceea cu ce vreau să mă ocup în continuare, atunci când au apărut picturile urbane pe care le puteți vedea în sectorul Botanica. Am călătorit, am văzut și arta care se face în afara hotarelor țării noastre, am cunoscut artiști din diferite colțuri ale lumii, cum ar fi Uruguai, Spania, Grecia, ceea ce m-a făcut să înțeleg că anume arta murală este menirea mea. Arta este diversă, iar artistul trebuie să-și știe bine locul său în ea. Pictura urbană sau "Street art", denumire care este cel mai des întâlnită acum, mă ajută să fiu în contact direct cu lumea,  absolut toată lumea și nu doar cercurile de oameni care frecventează galerii.

Știm că ai colaborat cu Nata Albot la realizarea proiectului cu băncile gigantice. Cum a început totul?

Colaborarea mea cu Nata Albot a început în luna decembrie a anului 2014. Atunci am fost invitat pentru a participa la proiectele organizate de comunitatea KLumea. A început totul cu prima bancă gigantică, care se află acum în scuarul Teatrului național de operă și balet "Maria Bieșu". Apoi a urmat banca gigantică de la Bălți, care avea tematica "Păretarul". Este un proiect la care țin foarte mult. Pictarea unei bănci mi-a luat o zi și o noapte.

Fluturii pictați pe una dintre clădirile din sectorul Botanica este una dintre cele mai grandioase realizări ale tale. Care este povestea picturii?

Aceste picturi sunt parte a proiectului care se numește "Muralis". Este o colaborare între Institutul polonez din București și Primăria Municipiului Chișinau. Am fost implicat în acest proiect încă din anul 2013, atunci când a fost realizată pictura cu cerbul de la intersectia străzilor Cuza-Vodă și Dacia, autoarea căreia este Anna Taut. Apoi au urmat "Fluturii libertății", la care am participat și eu. După aceasta a urmat "Băiatul pe bicicletă", desenat pe o clădire care se află pe strada Independenței 24/1.

Anume această lucrare a fost aleasă din mai multe schițe propuse, aici fiind urmarită tematica drepturilor omului. La această pictură am lucrat împreună cu Rafal Roskowinsk, pioner al muralurilor din Polonia, ajutați fiind și de echipa sa. Am fost susținut de un grup de oameni, printre care erau Valeriu Jabinschi și Filip Orlov.

Cât de greu este să obții autorizația din partea autorităților pentru realizarea unor astfel de proiecte?

Permisiunea vine din partea Primăriei și depinde doar de cât de bună va fi lucrarea propusă de autor. Nu este greu, dacă lucrarea este una care merită efortul. Bineînteles, poți obține o autorizație și dacă faci parte dintr-o organizație sau comunitate, dar, până la urmă, contează scopul lucării și beneficiile pe care aceasta le va aduce societății.

Care sunt cele mai importante elemente care stau la baza unei compoziții murale reușite?

Pentru o compoziție reușită este foarte important mesajul  pe care autorul îl transmite prin pictura murală, ideea, esența lucrării. Este important ca lucrarea să stea la locul său, plasată corect din punct de vedere arhitectural.

Ultimul tău proiect de proporții a fost "Scara Trandafirilor". Știai de la început că vei colabora cu băieții de la "Orașul meu"?

În proiectul "Scara trandafirilor" m-am implicat după ce băieții de la "Orașul meu" l-au lansat. Aici am fost invitat de către Adrian Pleșca și am primit o plăcere enormă, colaborând cu o echipă atât de puternică, unită și creativă. Lucrările au decurs foarte bine și se află la o etapă avansată. În scurt timp, scara urmează să fie dată în exploatare.

Dintre toate etapele pe care trebuie să le parcurgă un proiect, de la idee până la realizare, care este cea mai dificilă?

Tot ce este frumos implică un anumit grad de dificultate pentru a fi realizat. Cel mai important este procesul, aici vorbesc depre toate etapele de lucru, deoarece ele se află în conexiune. Procesul creării este bucătăria artistului, iar privitorii trebuie să vadă doar rezultatul final și să se bucure de el.

Care sunt tehnicile tale preferate în care pictezi?

Mă strădui să nu mă limitez atunci când am în față mai multe opțiuni de materiale pentru a picta. Acum, de când practic pictura urbană, tehnicile moderne cum ar fi culorile acrilice îmi sunt mai aproape.

Cum arată Chișinăul ideal în viziunea ta artistică? Ce ar trebui schimbat ca aceasta să devină realitate?

Cuvântul "ideal" sună prea tare. Consider că, mai întîi de toate, ar trebui să acceptăm schimbările care se remarcă prin activitățile oamenilor, care, la rândul lor, au scopul de a face din Chișinău un oraș mai frumos. Bineînțeles, este nevoie de timp pentru ca unele lucruri mari să devină realitate, dar munca și dorința vor da roade într-o zi și vom avea orașul pe care îl merităm.

Jurnalist: Șargu Nelly

Foto: Facebook/Radu Dumbrava

allfun

Еще Люди