Тема

Nutriţionista Corina Dascălu, despre mesele de sărbătoare ale moldovenilor

Nu de puţine ori de sărbători ne confruntăm cu problema meselor încărcate cu bucate şi cu disconfortul, pe care îl cauzează alimentaţia calorică şi haotică. Sănătatea este, deseori, ultimul lucru la care ne gândim. Nutriţionista, Corina Dascălu, ne-a oferit câteva informaţii esenţiale despre greşelile pe care le comitem atunci când întocmim meniul de sărbătoare, dar şi despre metodele de detoxifiere, care ne pot ajuta să trecem mai uşor peste şocul sărbătorilor. Ce trebuie să excludem din alimentaţia noastră şi cum am putea diversifica meniul, pentru a avea parte de o masă mai sănătoasă, aflaţi în acest interviu.

Care sunt principalele greşeli pe care le comite fiecare moldovean atunci când îşi întocmeşte meniul de sărbătoare?

Noi, moldovenii, suntem un popor foarte dezorganizat. Din această cauză, moldoveanul pune pe masă tot ce are. Nu ne gândim să mâncăm bucatele pe rând, ci pe toate o dată. Ar trebui să împărţim ziua în mai multe mese şi să servim bucate diferite la ore diferite. De la început, spre exemplu, putem servi nişte bruschete şi o salată, seara – peşte, a doua zi vom trece la carne şi tot aşa.

Una dintre greşelile pe care le facem an de an, este faptul că nu încercăm să aducem ceva nou şi sănătos pe masa de sărbătoare. Mereu aceleaşi sarmale, carne la cuptor, scrumbie, salată cu maioneză, ardei umpluţi, plăcinte şi multe alte bucate greu de digerat. Nu pune nimeni pe masă o salată verde, pentru că este considerată prea banală. Dar poate anume această banalitate ne va ajuta stomacul să lucreze mai bine. Aceeaşi greşeală o facem şi cu desertul. În loc să servim nişte fructe la cuptor sau prune uscate cu nuci, noi facem un desert cu mult unt şi smântână.

Obişnuim să gătim pentru câteva zile înainte, ceea ce este o greşeală foarte mare! Mâncarea care stă la temperatura camerei se oxidează şi acolo încep să se dezvolte diferite bacterii. Și apoi apare întrebarea: „Parcă nu am mâncat atât de mult, dar de ce mă simt atât de rău?”

Care dintre combinaţiile de ingrediente şi bucate sunt cele mai dăunătoare şi greu de digerat pentru organism?

Eu recomand tuturor să mânânce cât mai mult în stil mono, adică să combinăm cât mai puţine ingrediente. De asemenea, cel mai bine ar fi să preparăm salate numai din frunze verzi, fără a adăuga alte legume. Evident, nu combinăm peştele cu carnea la aceeaşi masă. Lactatele ar trebui să fie prezente doar sub formă de sosuri, de exemplu, sosul cu ciuperci. Ne străduim să nu mâncăm carne cu caşcaval, categoric. Tot la carne ar trebui să avem multă salată verde.

Foarte mult se gândesc la sănătatea lor, spre exemplu, italienii. Aceştia mănâncă în ajunul Crăciunului peşte şi fructe de mare, a doua zi carne şi tot aşa. Ei nu consumă totul într-o zi. Avem şi noi destule zile pentru a sărbători.

Ce cursuri de detoxifiere am putea urma dacă, totuşi, am mâncat prea mult de sărbători?

Eu recomand tuturor să urmeze o dietă chiar înainte de sărbători. Mulţi dintre clienţii mei nu cred de la început în eficienţa acestei metode, însă, aceasta chiar îi ajută să se simtă mai bine. Măcar cu cinci zile înainte de Crăciun este recomandat un mic post cu ceaiuri, sucuri naturale, fructe, legume şi multă apă ionizată. În timpul acestei săptămâni de post se micşorează stomacul şi nici nu ne mai dorim să mâncăm atât de mult.

Ceea ce ţine de detoxifierea de după sărbători, am putea trece la sucuri, ceaiuri şi apă plată cu lămâie. O băutură care ne va ajuta organismul să se detoxifieze o putem prepara şi singuri. Tăiem ingredientele şi le punem într-un bol din sticlă, cum ar fi un borcan, turnăm apă şi le lăsăm pentru câteva ore în frigider. Pe lângă asta, trebuie să facem cât mai multă mişcare. Nu este nevoie să mergem la sală. Un plus mare va fi dacă vom face plimbări pe jos în fiecare zi. Sunt trucuri simple, dar care ne vor ajuta foarte mult. Nici nu trebuie să cheltuim mulţi bani. Organismul se detoxifiază singur, noi trebuie doar să-l ajutăm.

Putem urma chiar şi un post negru, bazat numai pe ceaiuri şi apă, fără mâncare. Este mai greu, dar oferă şi mai multe rezultate. 5 zile de post negru sunt suficiente pentru a fi numite curs de detoxifiere.

Care sunt principalele beneficii ale unui curs de detoxifiere?

Pielea este mai hidratată, imunitatea este mai bună, tenul feţei arată mai bine, organismul se imbogăţeşte cu enzime, pe care le luăm din fructe, legume şi verdeţuri. Ne simţim corpul mai uşor şi nu avem probleme legate e indigestie.

Ce bucate vei avea pe masa de sărbătoare?

Luând în considerare faptul că deja de şase ani sunt vegetariană, iar de ceva timp încoace – chiar vegană, voi avea pe masă multe bucate care corespund modului meu de alimentaţie. Însă, deoarece trăiesc împreună cu părinţii, vom avea o masă, ca să zic asa, echilibrată. Vom avea şi un curcan la cuptor, un mix de bruschete, aperitive sănătoase, mai multe feluri de salate, combinate cu vlăstari, germeni, morcov, poate şi cu creveţi. Vom avea şi peşte în timpul zilei. Eu voi găti un desert raw vegan, adică din ingrediente proaspete. 

Jurnalist: Șargu Nelly
Foto: Facebook/Corina Dascălu

allfun

Еще Тема