Тема

Anastasia Primov: Agenţiile care fac PR la kilogram dăunează business-ului din Moldova

Face comunicare strategică şi PR de peste 5 ani. După un masterat în Spania în conflictologie şi migraţie, Anastasia Primov a revenit în Moldova unde, împreună cu un foarte bun prieten, a fondat o companie de comunicare. Tot atunci a înţeles că prin comunicare eficientă poate contribui la dezvoltarea ţării.

După 5 ani de experienţă, cum ai caracteriza piaţa serviciilor de comunicare şi PR din Moldova?

Piaţa de relaţii publice şi comunicare din Moldova este foarte interesantă. Întotdeauna există momente în care trebuie să manifeşti, pe de o parte, flexibilitate, iar pe de altă parte, fermitate în a lupta pentru calitate. În Moldova există clienţi care înţeleg valoarea comunicării strategice şi sunt agenţii care prestează servicii foarte calitative.

În acelaşi timp, marea provocare pentru calitatea PR-ului sunt agenţiile care pretind că oferă PR la kilogram, adică servicii făcute bine, repede şi ieftin – o combinaţie imposibilă. Pentru că dacă este repede şi bine, atunci nu este ieftin. Dacă este ieftin, probabil, este repede, dar nu este bine. Pentru că oamenii care fac bine, costă bine şi ei ştiu asta. Şi atunci noi nu lucrăm niciodată în combinaţia acestor trei şi ne bucurăm când întâlnim pe piaţă agenţii de PR care respectă standarde înalte de calitate. Noi facem repede şi bine. Şi asta costă. În privinţa calităţii, nu facem compromisuri.

Cum e să creşti o companie de la zero într-un domeniu pe atunci relativ nou pentru tine, dar şi pentru ţara noastră?

Este fascinant şi provocator, în acelaşi timp. O agenţie de comunicare şi PR înseamnă un grup de oameni care îşi ştiu bine meseria şi o fac în fiecare zi. Cel mai important lucru și care aduce mare bucurie, este crearea echipei. Sunt oameni care cred în ideea comunicării eficiente şi în faptul că ea poate să ajute oamenii să trăiască mai bine. Acum pot să spun că avem în echipă cei mai buni comunicatori din Moldova.

În al doilea rând, atunci când eşti o companie nouă pe piaţă, este destul de dificil să convingi primii clienţi, iar ei să aibă încredere în tine. Suntem foarte recunoscători primilor noştri clienţi, care au crezut în noi şi care sunt cu noi până în prezent. În acest an am reuşit să ne dublăm numărul de clienţi, respectiv, au crescut bugetele pe care noi le gestionăm. Printre clienţii noştri sunt organizaţii şi instituţii internaţionale, mediul de afaceri din Moldova, inclusiv cu capital străin, avem clienţi persoane fizice şi din sectorul non-guvernamental.

Ce serviciu solicită cel mai des clienţii?

Cel mai des – gestionarea imaginii şi comunicarea cu mass-media pentru clienţii din mediul de afaceri, iar pentru organizaţii internaţionale este elaborarea strategiei de comunicare şi implementarea ei prin diferite instrumente, în funcţie de ce este inclus în strategie, care pot fi inclusiv publicitate, organizare de evenimente, crearea materialelor printabile, producţie video. Depinde de ce au ei nevoie. Cert este că, cu cât mai mulţi antreprenori folosesc instrumente de comunicare strategică pentru a-şi promova produsele sau serviciile, cu atât nivelul de dezvoltare al mediului de afaceri este mai înalt.

Poate PR-ul şi comunicarea să dăuneze unui produs?

Da, poate. Sunt două situații posibile. Prima este  atunci când produsul este necalitativ. În acest caz, compania investeşte bani mari în PR şi comunicare. Omul cumpără o dată şi nu va cumpăra a doua oară, pentru că produsul este necalitativ. Asta se întâmplă pentru că, consumatorul este deştept şi pentru că PR-ul îl convinge la faza la care el să facă o alegere. Dar calitatea trebuie să-l menţină în alegerea pe care a făcut-o. Iată de ce, noi nu promovăm produse faţă de calitatea cărora avem dubii. Exact acelaşi lucru pot să spun și despre servicii sau branding personal. Comunicarea strategică nu este magie, ea nu poate transforma un produs de calitate proastă într-unul bun.

A doua situație este atunci cînd PR-ul este necalitativ. Noi trăim un secol al Brand-urilor. Orice ciocolată bună poate deveni Snickers, dacă are în spatele ei PR și comunicare bună. Și viceversa - un produs de calitate superioară, dar fără suport de promovare, va sta trist pe polițele magazinelor. Fascinantă profesie.

Ce face dintr-un comunicator un adevărat expert în comunicare?

Capacitatea de a te autoinstrui în permanenţă. O companie de PR lucrează cu clienţi din diferite domenii şi scrie pe teme foarte diverse. Ca să comunici despre ele bine, trebuie să le înţelegi. Și aici îți poate veni în ajutor lectura atât a cărţilor de specialitate, care sunt pentru creier, cât şi a cărţilor pentru suflet, care dezvoltă limbajul, creativitatea şi inteligenţa emoţională. În același timp, discreţia şi etica în lucrul nostru sunt două mari calităţi, cu care te naşti şi pe care le dezvolţi pe parcursul vieţii.

Există în Moldova suficienţi specialişti buni în comunicare şi PR?

Noi am crescut, ne-am dublat numărul de clienţi în acest an şi suntem în permanentă căutare de oameni talentaţi. Deşi avem facultăţi care oferă studii teoretice în domeniu, viitorii comunicatori au nevoie să vadă în practică cum decurge o zi din viaţa unui specialist în PR şi comunicare. Mulţi din studenţii la jurnalism şi comunicare, probabil, se văd viitori prezentatori sau reporteri, însă puţini se văd comunicatori. Dacă şi-ar imagina o zi din viaţa unui comunicator, cu certitudine şi-ar dori-o, pentru că lucrăm cu oameni de succes, interesanţi, care au idei, putere şi energie să vândă şi să convingă. În acest sens, fiecare agenţie este responsabilă pentru creşterea noii generaţii de comunicatori. Este nevoie să facem master-class-uri pentru tineri, să povestim despre profesia aceasta şi despre cât este ea de importantă şi fascinantă.

Jurnalist: Iuliana Mămăligă
Foto: Lucia Lupu

allfun

Еще Тема