Тема

Băieții de la Folks: Folclorul, ca concept, nu se deosebește de cultura de stradă

Acum 2 ani, 3 tineri talentați, promotori ai culturii stradale și pasionați de arta autentică au conceput un brand autohton, ce promovează subcultura stradală și datinile strămoșești. Fiind inspirați de trecutul folcloric, Vlad, Petru și Andrei își doresc să promoveze stilul stradal, îmbinat cu nuanțe autohtone, prin intermediul pieselor vestimentare pe care le creează. Să cunoaștem mai multe despre colaborarea, crearea noii colecții dar și a realizărilor de care se bucură tinerii de la fondarea primului brand autohton de streetwear.


Cum a apărut ideea de a crea un brand autohton?

Ideea de a crea un brand autohton a apărut spontan, în perioada când eram încă la liceu, la ora de fizică. Ne plăcea tot ce era legat de cultura stradală, fashion. Inițial, nu am avut idei cum ar putea arăta, cum să începem, de unde să o apucăm, trăiam doar cu dorința. Am început să ne informăm, să urmărim alte branduri și eram siguri că ne dorim și noi unul, un brand autohton care să ne reprezinte ca personalități artistice, dar, nu în ultimul rând, și mediul din care venim. Pe atunci nu era niciun brand autohton de streetwear.

De ce ați ales să combinați subcultura urbană și datinile strămoșești?

De mici eram impresionați de cultura stradală, ferită de ochii celor care nu sunt interesați de ea. Mai concret vorbim de hip-hop, care cuprinde mai multe mișcări stradale gen: dans, DJ-ing, MC-ing, Graffiti. Ne-am gândit că ar fi interesant să combinăm cumva stilul de stradă atât de popular în toată lumea și să-i dăm o nuanță de ceva autohton, ceva local. Așa a apărut Folks - un brand de haine de stradă, cu o nuanță tradițional românească.


De ce credeți că e necesară promovarea artei tradiționale românești și cum ar putea susține oamenii această idee?

Dacă tot vorbim de tradiția românească, suntem fermi convinși că ea ne reprezintă ca popor și ca națiune. Ea ne face diferiți de ceilalți, ne face mai speciali. De  când am început să dezvoltăm această idee, ne-am aprofundat în cercetarea tradițiilor, ornamentelor, culturii stradale, fashion. Atunci am înțeles un lucru: folclorul, ca concept, nu se deosebește de cultura de stradă, ea fiind doar o formă a folclorului evoluată și readaptată la timpurile noastre.

Ce trebuie să faci ca să fondezi propria afacere și de ce resurse este nevoie?

Curaj, răbdare și perseverență. După 2 ani de la fondare, nici până acum nu numim ceea ce facem afacere. Teoretic, ea este o afacere, practic însă, pentru noi Folks a devenit un stil de viață, nu trece nicio zi fără ca noi să nu facem ceva pentru Folks, oricât de neînsemnat nu ar părea la prima vedere.  Primul an l-am pornit din propriile puteri, cu bani adunați din economii, cu un rucsac plin de idei și cu multe întrebări. Din decembrie anul trecut, după Hackatonul organizat de MIEPO, am cunoscut foarte multe persoane care ne-au ajutat și ne-au susținut în diferite aspecte, iar grantul oferit de MIEPO ne-a ajutat să sărim deodată peste câteva trepte spre realiazarea scopului, pentru care le și mulțumim.


Cărui tip de clienți vă adresați? Pe ce fel de personalitate credeți că se pliază cel mai bine creațiile voastre?

Ne adresăm, în primul rând, tinerilor. Tinerilor care vin din același mediu ca și noi; tinerilor care știu, iubesc și apreciază tot ce ține de cultură urbană, oraș natal; tinerilor energici care vor să promoveze și să facă parte dintr-o mișcare autentică chișinăuiană. Tuturor care se simt aproape de ceea ce facem.

Care sunt etapele de lucru pe care le urmați când realizați o colecție?

Procesul de realizare a colecției este cel mai complex și vesel. Vesel, pentru că până acum suntem în căutarea unei formule perfecte. În toți acești ani am lucrat divers de la colecție la alta. Totuși, sunt câteva etape de care ținem cont mereu. Prima este conceptul. După ce alegem un concept ce merită dezvoltat, începem să schițăm. Cele mai reușite schițe se transformă în grafică. Ne consultăm mult la toate etapele cu mentorii noștri. La final, prin colecția noastră încercăm să atingem o oarecare idee sau subiect, promovândul atât prin haine cât și printre alte metode (eventuri, artwork, streetart).


În curând lansați o nouă colecție. Povestiți-ne mai multe despre colecție și cu ce urmează să vă bucurați clienții?

Da, în curând lansăm un proiect dedicat orașului natal, întitulat "Chișinău 579", prin care vrem să explicăm în ce mod cultura urbană interacționează, influiențează și promovează orașul nostru - un proiect de lungă durată, care presupune mai multe colecții tematice de haine dedicate Chișinăului. Cum am menționat mai sus, între colecții o să încercăm să scoatem la iveală mai multe aspecte ale subculturii urbane existente în Chișinău.

Cum reușiți să colaborați împreună?

Suntem 3 prieteni, 3 personalități complet opuse. Este foarte interesant și productiv să colaborăm împreună. Suntem mai mult decât o familie și avem aceleași viziuni, dar le vedem din unghiuri diferite. Uneori ne înțelegem dintr-un cuvînt, uneori nici brain-stormingul nu ne mai salvează, dar reușim să convenim într-un mod democratic, așa că ceea ce facem împreună ne apropie.

Ce dificultăți ați întâmpinat?

În fiecare zi ne confruntăm cu diferite probleme și dificultăți. Din ele învățăm multe, ele ne întăresc și ne oferă experiența necesară. Este foarte greu să administrezi o afacere în Moldova, mai ales pentru niște tineri, care sunt ghidați de multă pasiune, dar noi suntem gata să facem față oricărei probleme. Avem un motto de care ne ghidăm "Nu folosi țara ca scuză să nu faci nimic".

Care au fost momentele de care vă amintiți cu mândrie de când ați conceput acest brand? 

În tot acest timp am avut parte de un car de emoții pozitive. Am realizat, în mare parte, ce ne-am propus și asta ne aduce multă bucurie, iar rezultatele nu s-au lăsat așteptate. Am primit foarte multe cuvinte de încurajare, am întâlnit un număr enorm de persoane care ne ajută și ne susțin. Am avut multe colaborări, târguri și evenimente la care am participat cu drag. După tot ce am făcut, putem spune cu multă mândrie că s-a meritat și că suntem înflăcărați să continuăm.

Jurnalist: Irina Gurdila
Foto: Arhiva personală

allfun

Еще Тема